Mobiele devices, van iOS en macOS tot Android en Windows, zijn uit geen enkele organisatie meer weg te denken. Ze voegen veel toe, maar zorgen ook voor hoofdbrekens als het om het beheer en de security gaat. TwentyNice heeft zich er volledig in gespecialiseerd. Salesmanager Marina Vasilev vertelt dat bedrijven niet meer bang hoeven te zijn voor remote werken. “Dat kan op een veilige manier.”

TwentyNice is al sinds 2009 gespecialiseerd in enterprise mobility. “Bij onze oprichting was de enige oplossing om zakelijke mobiele toestellen te beheren de BlackBerry-server, in combinatie met BlackBerry devices”, vertelt Marina Vasilev. “Met de introductie van de iPad veranderde er veel. Het is sindsdien een snel bewegende markt, waar wij ons volledig op hebben toegelegd.” Het bedrijf uit Utrecht helpt klanten met oplossingen op het gebied van Unified Endpoint Management (UEM) en Enterprise Mobility Management (EMM). Het richt zich vooral op zogeheten high-security-sectoren, zoals financiële bedrijven, overheden, advocaten, accountants en steeds meer zorginstellingen. “Maar we hebben ook een klant met productielocaties in de hele wereld. Ook dan moet alles stabiel draaien.”

Onafhankelijk advies
“We beheren en beveiligen mobiele devices met vijf verschillende softwarepakketten”, vervolgt ze. “We kiezen er heel bewust voor om niet alleen één oplossing te leveren. Dan kun je volgens ons nooit onafhankelijk advies geven. Op detailniveau verschillen de oplossingen namelijk allemaal van elkaar. We zoeken altijd de oplossing die het beste past bij de bestaande infrastructuur en de toekomstvisie van de klant. We zijn met zijn zevenen. Dat lijkt misschien weinig, maar veel grote partijen hebben maar twee of drie specialisten op dit gebied. We hebben samen heel veel kennis van de techniek en de business, ook omdat er nauwelijks verloop is. Zo hebben we een prachtige klantenkring opgebouwd met bedrijven die al jarenlang met ons samenwerken.”

TwentyNice begeleidt van A tot en met Z. “Het begint met een inventarisatie. Daarna volgen meestal het advies, een proof-of-concept, productie, de uitrol over de devices en derdelijns support. We zijn na een uitrol ook steeds vaker op reguliere basis op locatie bij een klant. Zo helpen we ze om de oplossing optimaal te gebruiken. We bieden sommige oplossingen tegenwoordig ook als managed services aan.”

WhatsApp
Het is een roerige markt, zei ze al. Vasilev ziet een aantal belangrijke ontwikkelingen. “Zeker klanten met complexere omgevingen kiezen steeds vaker voor meerdere oplossingen. Anders moeten ze toch concessies doen.” Een andere belangrijke ontwikkeling spreekt voor zich: steeds meer bedrijven kiezen voor de cloud en thuiswerken heeft een vlucht genomen. “Het is niet meer van deze tijd dat je naar kantoor zou moeten komen om bij bepaalde applicaties of documenten te kunnen. Dat hoeft ook niet meer, want je kunt remote heel veel doen, op een veilige manier. Ook klanten die daar tot voorkort nog huiverig voor waren, zijn nu om.”

Bedrijven zijn zich er steeds meer van bewust dat gebrek aan mobiel beleid en een slechte strategie gevaarlijk kunnen zijn, zo merkt ze. “Eindgebruikers beseffen dat de data die op mobiele devices staat, gevoelig is. Ze horen natuurlijk dat er regelmatig ergens dingen fout gaan. Organisaties weten bijvoorbeeld meestal wel dat het zakelijk gebruik van WhatsApp gewoon niet verstandig is. Ook werken bedrijven steeds vaker met restricties op applicatieniveau. Het delen van documenten is dan alleen mogelijk via de kanalen waar jij heel bewust voor kiest. Dat zijn simpele stappen om te zetten, maar het is wel iets dat je als bedrijf uit moet leggen aan je medewerkers. Dat uitleggen gaat steeds makkelijker, merk ik. Bijvoorbeeld ook dat het echt niet meer kan om personeelsbestanden met NAW-gegevens via op consumenten gerichte oplossingen zoals WeTransfer te delen.”

Geen sluitpost
Bedrijven kijken sowieso op een meer volwassen manier naar security, vindt ze. “Het is geen sluitpost op de begroting meer, maar een serieus onderwerp op de agenda van managementteams. De basis moet gewoon staan. En die basis is in het geval van mobiel gewoon een passende UEM-oplossing en een goed beleid. Daar kun je nog securitylagen overheen leggen. Maar het begint ermee dat je ervoor moet zorgen dat je alle devices waar zakelijke data op staat in beheer hebt. Daarnaast adviseer ik organisaties om gebruik te maken van de uitrolprogramma’s die er zijn. Daarmee kun je het uitrolproces richting eindgebruikers heel sterk digitaliseren en vereenvoudigen.” Ze heeft nog een belangrijke tip. “Blijf je strategie elk jaar samen met je partner evalueren. Mis je nog iets? Zijn er wensen vanuit de werkvloer die nog niet ingevuld zijn? En kun je sommige dingen nog efficiënter maken door de inzet van mobiele devices?”

Bij een grote zorgorganisatie deed TwentyNice een project waar Vasilev erg trots op is. De klant werd geholpen met een uitgebreide UEM-oplossing en uiteindelijk ook met het beheer. Specifieke uitdagingen werden opgelost, zoals het feit dat het verpleegoproepsysteem in het verleden soms verbinding verloor. “Het mooie is dat het begon met een kleine opdracht en uitgroeide tot een echt partnership waarin we samen goede resultaten boeken en een mooie oplossing voor de hele organisatie hebben neergezet. Door de behaalde resultaten en de vertrouwensrelatie die is ontstaan ondersteunen we deze klant op steeds meer vlakken. Het bereiken van een partnership met wederzijds vertrouwen: dat is wat we uiteindelijk graag willen.”

Marina Vasilev (TwentyNice) over Protinus: “De samenwerking begon in het begin van 2020 bij een mooie klant en daarna waren er veel meer gezamenlijke projecten. Het is een ideaal partnerschap. Wij zijn niet gespecialiseerd in tenders en het verkopen van licenties, dat kan Protinus veel beter, maar in de diensten eromheen voegen we veel toe. Protinus weet precies wanneer de inzet van TwentyNice toegevoegde waarde heeft voor hun eindklanten. Het is prettig dat Protinus ons volledig vertrouwt en vrijlaat. En we kunnen snel en soepel schakelen met de accountmanagers.”


Marina Vasilev (Salesmanager TwentyNice)

en_GBEnglish (UK)